woensdag 3 april 2019

Chaise-longue: Elektrische ligfiets

Gered uit de schuur kreeg deze goed uitgeruste ligfiets een nieuw leven als pendeltoestel.

Trapasmotor met krachtsensor op basis van de Tongsheng TSDZ2. Dank zij de krachtsensor schakelt de achterderailleur met DualDrive vlot.
Gefreesd tandblad krult rond de motor om de kettinglijn recht te houden. De flenzen verhinderen aflopen van de ketting.


Display met mooie analoge snelheidsmeter, vermogensmeter (van de motor), knoppen aan het handvat.

Pure luxe: voor- en achtervering, kussen van 4 cm, hydraulische remmen, tensegrity hoofdsteun van ICE, Dualdrive, Marathon Plus lekbestendige banden...

De 500Wh batterij op de achterdrager is zo gemonteerd dat er nog gewone fietstassen op de drager kunnen geclipst worden. In het dagelijkse leven worden Radicaldesign Banana M tassen gebruikt (niet op de foto).
Achterlicht en verstraler (150 lux!) worden gevoed door de grote batterij, via een knop onder de zetel.

Een beetje achtergrond:

Deze generatie geveerde Optimas hadden een minder dan ideale veergeometrie.
Trapaandrijving heeft een vrij grote amplitude en lage frequentie: per omwenteling van de trappers wordt twee keer een grote puls gegeven over een hoek van ongeveer 60°. De rest van de cirkel is trouwens nuttig voor de recuperatie en afvoer van afvalstoffen uit de spieren.

Wanneer er kracht op de ketting gezet wordt onststaat er een moment door de acceleratie waardoor de achterkant dieper in de vering zakt. Bovendien trekt de ketting de achterbrug nog omhoog, terwijl dit eigenlijk het inveren juist zou moeten tegengaan. Vandaar het 'hobbelen' (pogo) en het slechte klimmen van vele achtergeveerde fietsen, buk of lig. M5 en de luchtgeveerde WAW doen dat wél goed, vele andere ontwerpen niet (ook al zeggen sommigen graag van wel. Een marketingslogan als 'no-squat' verifieer je maar beter eens zelf).

Een trapasmotor heeft een veel gelijkmatiger moment (koppel of torque) waardoor dit pogo-effect verdwijnt - een magisch gevoel.


1 opmerking:

Unknown zei

Dag Brecht,

Langs deze kant wil ik toch nog even m’n dankbaarheid uiten over het geleverde werk, hij rijdt niet alleen fantastisch, maar ziet er ook nog steeds goed uit! Ik had me een beetje neergelegd bij functionaliteit voor schoonheid, maar alles is perfect geïnstalleerd en weggewerkt. Als ik het niet zou weten zou ik nooit denken dat dit een ombouw is en geen fiets “recht uit het fabriek”.

Gisteren m’n eerste ritje van en naar het werk gedaan, ondanks de vele jaren inactiviteit toch vlot heen en weer geraakt (afstand 20 km enkel)– kruissnelheden in de bovenste regionen van de 30, ondersteuning op de heenweg 1-3, op de terugweg (in het donker met alle lichten aan) waren m’n beentjes ook al wat vermoeider en om dezelfde kruissnelheden als de heenweg aan te houden ondersteuning toch een standje hoger moeten zetten (en voor het gemak ondersteuning voor de laatste 2 km op 5 gezet). Batterij stond in het rood toen ik thuis was, dus capaciteit net voldoende om met de huidige (onbestaande) conditie over en weer te raken, maar er zou iets meer marge moeten komen naargelang de conditie verhoogt. Vandaag wel wat stramme spieren, maar valt nog mee. Hierdoor is het wel haalbaar om woon-werkverkeer met de fiets te doen, anders had ik het nooit volgehouden…

Van Ben ook een deftige uitleg gekregen over het hoe en wat bij het afhalen.

Bedankt voor jullie advies en deskundigheid.

mvg,
Johan

P.s. De hoofdsteun die je me aangeraden had - en die ik meer genomen heb voor het extra licht en dus extra veiligheid – ondersteund m’n nekje precies goed, het is echt een meerwaarde!