ROZA is een handige, compacte, snelle en oersterke cargofiets voor
mama's en papa's, wereldfietsers, pendelaars en alle overgangsvormen.
Ergonomie, duurzaamheid en modulariteit waren ook hier ons ontwerpkader.
Materiaalkeuze: Elastisch 'hi-tensile' staal is verreweg het
beste materiaal voor een fietsframe voor langdurig gebruik. Elke
wereldfietser zal het beamen: in tegenstelling tot aluminium absorbeert
staal de kleine trillingen die op de duur tot vermoeidheid en
beschadiging van de zachte weefsels leiden. Nauwelijks gevoelig aan
metaalmoeheid kan een stalen structuur tien maal langer mee dan een
aluminium frame. In tegenstelling tot het volksgeloof zijn staal en
aluminium exact even sterk... per kilogram - of licht... voor dezelfde
stijfheid.
Comfort: Zowel mannen als
vrouwen hebben baat bij een lage instap. Met bepakking of een
kinderstoel zie je al gauw de charme niet meer in van de zijwaartse
can-can.
Uniek is dat er ruimte is voor
het beste, meest duurzame veersysteem voor intensief gebruikte fietsen:
de annulair-pneumatische vering ook gekend als 'ballonbanden'. Op
(sletige) actieve luchtvering na gaat geen enkel systeem beter om met kasseien en
teerribbels. Pneumatische vering is onderhoudsvrij en slijt niet: normale bandenwissels volstaan.
Een hoge balhoofdbuis ontlast de polsen,
vermijdt laterale belasting van de ruggenwervels en laat het
biologische veersysteem van de ruggengraat intact. Het stuur houdt de handen in een natuurlijke houding.
Bijzonder aan dit frame is ook de schuine zadelbuis: met een optimale
afstand tot de trappers kan je toch gemakkelijk aan de grond - een
cadeau bij stadsverkeer en zelfvoorzienend fietsreizen.
Capaciteit: Dit stabiele en ergonomische frame is mijns
inziens het beste chassis op de markt voor een redelijk snelle
elektrische lange-afstandsfiets, zowel als voor een redelijk zwaar
belaste cargofiets. Standaard beschikt ons' ROZA over twee heavy-duty
bagagedragers. Vooraan is de drager afneembaar indien nodig,
bijvoorbeeld voor het transport. Natuurlijk valt de voordrager niet om
met het draaien van de voorvork. Op de drager kan een krat of mand
bevestigd worden zodat je er zorgeloos je tassen kan ingooien - én in de
gaten houden. De achterdrager is standaard geschikt voor grotere
kinderen en bestand tegen de ergste moesson-potholes. De afstand tot de
trappers is lang genoeg voor zeer grote fietstassen. De totale
capaciteit van dit elegante frame is niet minder dan 200 kg.
Banden:
Ballonbanden zijn banden met extreem grote diameter. Dat die geweldig
comfortabel zijn weet iedereen, dat die ook nog eens beter rollen dan
gelijkaardige dunne banden is niet zo algemeen geweten. Banden van de
nieuwe generatie hebben soepele wangen en een stevig loopvlak om op
relatief lage druk (ca. 4.5 bar) comfortabel en toch met weinig
weerstand te bollen. Er is plaats genoeg om goede all-roundbanden als de
Big Apples van Schwalbe te monteren. Duurfietsers op alle terrein
zullen de 60mm Super Moto appreciëren, vierseizoenenpendelaars de grip
en lekbestendigheid van de 50mm Marathon Plus Tour.
Remmen:
de geventileerde, heavy duty versie van de Shimano Rollerbrakes.
Ofschoon minder subtiel dan een hydraulisch systeem en minder krachtig
dan een schijfrem, vonden wij de HD Rollerbrakes omwille van hun bedrijfszekerheid en onderhoudsvriendelijkheid
toch de beste keuze voor een intensief gebruikte praktische fiets.
Schijfremmen zijn met hun flinterdunne rotors uit den boze voor fietsen
die al eens geparkeerd worden. Wie in de Pyreneeën wil gaan reizen,
zouden we een ander remsysteem aanraden - of nog beter: een trike.
Transmissie:
Een functionele fiets geraakt wel eens nat en gepekeld, dus zijn
interne versnellingen een must. Op aanvraag kunnen we allerlei
versnellingsnaven inbouwen: 3, 7, 8, 11, 14 of ∞ versnellingen. Twee
varianten zijn onze favorieten. De eenvoudige, robuuste Nexus 3 is de
standaardnaaf. Een middenste versnelling zonder bewegende delen is zeer
efficiënt. De eerste versnelling heeft een reductie van 0.73, de derde
een multiplicatie van 1.37. Het totale bereik is 187% - dit wil zeggen
dat je met dezelfde cadans (trapfrequentie) in derde versnelling bijna
twee keer zo hard gaat als in eerste. Voor een stadsfiets is dit een
goede setup. Voor een elektrische fiets is dit zelfs de perfecte setup:
krachtig starten in eerste, ruim genoeg snelheid in derde, een eventuele
steile klim in tweede versnelling. Meer tussenstappen zijn simpelweg
overbodig - zelfs vervelend.
Voor mensen die heel veel kilometers maken en niet kunnen upgraden naar een velomobiel, of voor wereldreizigers of andere gearheads is er de ROhZA. De beroemde Rohloff naaf heeft 14 versnellingen, een bereik van 550% waarmee je een caravan over
de Alpen kan trekken, en is bovendien zo goed als onverwoestbaar. Is
het overkill? Waarschijnlijk. Maar wel je trouwste metgezel voor de rest
van je leven, low maintenance.
Een complete broekbescherming is op deze daily driver uiteraard aanwezig.
E-assist.
Wij vinden dat een fiets vele decennia moet kunnen meegaan. Een motor
gaat in het beste geval tien jaar mee, een batterij vijf jaar. Wij
concluderen dat het onzinnig is om elektrische fietsen te bouwen die
weggegooid worden wanneer de motor einde carrière is. In de praktijk
worden goedkope aluminium e-bikes trouwens weggegooid wanneer de
batterij op is. Daarom kiezen wij voor staal en retrofit motoren.
Belangrijk
is ook een open architectuur, waarbij we naargelang het
gebruikersprofiel en de fiets kunnen batterijen kiezen en de motor
finetunen. Wij switchen motoren van vaders bakfiets naar moeders
boodschappenfiets, van de eWAW van de ultrapendelaar naar de tourtrike
van de gepensioneerde.
Voor de ROZA gebruiken we
niets minder dan de motoren van onze supersnelle biohybride velomobielen
- zij het met andere parameters. Sinds 2013 is dat een aangepaste
versie van de ondertussen legendarische Bafang BBS01, de Kalasjnikov der
fietsmotoren. Zeer robuust, muisstil, bedrijfzeker, repareerbaar,
onderhoudbaar, modulair, programmeerbaar, ... ja we zijn fan, en niet
dat we geen andere uitgetest hebben. De motor wordt softwarematig
afgestemd op het profiel van de rijder en de eigenschappen van de fiets:
een mama heeft een andere dynamiek dan een globetrotter.
Wettelijk moet de acceleratiehulp op deze hoge
tweewieler stoppen aan 25 km/u. Praktisch is de ROZA in zijn element
tot ongeveer 35 km/u: een nog snellere tweewieler heeft o.i. full
suspension nodig om het rubber op de grond te houden. Deze motor heeft
een nominaal vermogen van 250W. Er is ook een HD versie met zwaardere
hardware.
Batterijen: Wij gebruiken
eerste klas fietsbatterijen uit Duitsland, met vers gebakken Samsung
cellen van topkwaliteit. Idem dito voor de laders: passief gekoeld, geen
bewegende delen, de snelst mogelijke laadtijd aan 4A = 170W. Voor ons
geen gepriegel met eindereeks batterijen uit China. Als pioniers van
biohybride mobiliteit hebben we een stellaire reputatie hoog te houden -
en garantie aan te bieden.
Om de meest gestelde vraag uit
mijn veld meteen te beantwoorden: hoe ver ie rijdt is afhankelijk van
hoe hard je rijdt / trapt, en hoe groot je batterij is. Een fietser in
redelijke conditie die maar 25 km/u rijdt gebruikt de e-assist slechts
af en toe als acceleratiehulp, en kan zowat zonder limiet fietsen met
een doorsnee 400 Watt-uur batterij. Voor een gepensioneerde die zowat
leeft op zijn ROZA bouwden we er één met een energiecapaciteit van 1000
Watt-uur. Enig bij Fietser.be is dat door onze modulaire aanpak een
batterij vlot kan geüpgraded worden, binnen een redelijke termijn van
enkele dagen nemen we de kleinere terug.
Prijs / Kwaliteit:
Ergonomie en duurzaamheid waren mijn belangrijkste doelstellingen voor
deze fiets, maar ik kan alle testrijders tot nog toe enkel bijtreden:
ons' ROZA rolt weergaloos. En dat mag je aannemen van mensen die gewend
zijn om met de crème de la crème te fietsen: topfietsen, top speed
pedelecs, toptrikes, topvelomobielen. De mix van stabiliteit en
controle, comfort en power is ongeëvenaard voor een e-bike. U hoeft het
niet klakkeloos te geloven: we bieden u graag een testrit aan en
garanderen u de breedste grijns sinds uw ontmaagding.
De sobere, understated vormgeving zal niet iedereen kunnen bekoren (op de fietsbeurzen lijken alle elektrische fietsen door dezelfde twee designstudios ontworpen: Buro Senior en Wannabe-Downhill).
We hebben de fiets enkel in het zwart in stock, op aanvraag kan nog wel
gifgroen maar dat is het. Of de fiets effectief honderd jaar meegaat
zal de toekomst moeten uitwijzen, maar dat we de meest betrouwbare
middenmotor van deze generatie in huis hebben weten we ondertussen
zeker. Dit is een verdomd degelijke fiets.