maandag 1 februari 2021

Lichtvin WAW, 3d model



 




By popular request: hier de recentste Fusion 360 file van mijn lichtvin voor de WAW. 

Binnenin zitten zoals in de Flevobike lichtvin 4 sledes voor 10mm LED strips, die tevens ook als een interne "mast" voor de sterkte zorgen. Idealiter komt daartussen nog een cilinder voor een trekstang, die de zuignappen tegen de carrosserie trekt. De onderkant is sterker dan de Flevobike lichtvin, en de positie van de zuignappen is perfect aangepast aan de ronding van de hoofdstroomlijn van de WAW. Daarmee komt er geen torsie op die zuignappen en blijven die beter plakken. De vorm zal dus passen op WAW-klonen, maar ook op de Milan en op de velomobiel.nl velo's.

Op de tekening hieronder zie je ook een adapter voor de Cyclic Fly 6 camera. Het overgangsstuk naar de adapter kan er in Fusion 360 ook uit gehaald worden.



 

Ik heb ze eind 2018 geprint op een Ender Pro, in transparant PLA, met een shell van 2x 0.5mm nozzle-dikte, en dat houdt nu al twee jaar goed op drie zuignappen. De bedoeling was om mijn CAD-skills nog eens te flexen en 3D-printing te verkennen. 

Makers en klagers

Hoewel ikzelf en de testpiloot over het ontwerp en het eindproduct heel tevreden zijn, wil ik er toch geen tijd aan besteden om de vin in serie uit te printen voor de verkoop. Het printen kost een hoop tijd, net als het maken van de LED strips en het aansluiten op de boordelektriciteit.

Het zou dus een Europees geprijsd product worden, dat durf ik niet meer te maken. Ik hoor de nijdassen al: "400 € voor een fietslicht! Je hoeft toch maar op de knop te drukken en het print vanzelf!" Of nog: zuignap niet goed vastgezet en dan garantie vragen - echt meegemaakt met de Flevobike lichtvin. 

Om het werk niet helemaal verloren te laten gaan stel ik het hier toch open source ter beschikking. Wie het kan maken heeft het verdiend.

Zo'n lichtvin zou vooral voor andere merken nuttig zijn. Dit exemplaar staat niet voor niets op een eOrca met zijn bescheiden achterlichtje. Dus de Belgen hebben al een goed verlichte WAW, de Nederlanders zullen het te duur vinden en de Duitsers niet Duits genoeg.

Veiligheid

De WAW met de grootste lightsaber ter wereld (zie foto) reed enkele maanden geleden braaf op het fietspad, werd ingehaald en de pas afgesneden door een auto. Dat bevestigt nogmaals een inzicht dat al twintig jaar rijpt: vlagjes en lichtmasten zijn een valse zekerheid. 

 

Automobilisten zullen vooral waarnemen waarop ze anticiperen en dat is: soortgenoten. Rij dus als een auto. Als je niet krachtig genoeg bent, niet mag zweten of als dat niet vol te houden is voor dagelijks woon-werk verkeer: rij bio-elektrisch mee met het fossiele verkeer. 

En als je auto-snelheden niet veilig genoeg vindt in een velomobiel: koop een WAW.

Girlfriend Flag

Om vooroordelen en victim blaming ("Zou je daar geen vlagje op zetten?) te remediĆ«ren hebben we al jaren de Lichtmast. Dat is een goedkope en robuuste  RVS-draadstang met plastic coating. De simpele buurman ziet een voertuig van 1.40m hoog ipv. 1m, dat is zoals een normale auto en dan is alles in orde.

Daarop een industrieel geproduceerd USB licht met remlicht en -sensor. Tegen dat dat verloren geraakt heeft moeder de vrouw allang ingezien dat de WAW veiliger is dan welk vervoermiddel dan ook. Mission accomplished.