dinsdag 20 augustus 2019

Elektrische fietsers sporten harder dan gewone fietsers (DS 20/08/2019)


Uit De Standaard dinsdag 20 augustus 2019:

Elektrische fietsers sporten harder dan gewone fietsers

Elektrisch fietsen is niet voor watjes

Gebruikers van een elektrische fiets werken net zo goed aan hun gezondheid als wie op een ‘gewone’ fiets rijdt – omdat ze langere afstanden afleggen. ‘Het is een zegen voor ouderen en hartpatiënten.’

Van onze redacteur 
brusselE-bikers zijn de kneusjes onder de fietsers. Ze moeten minder stevig op hun trappers duwen, want een elektromotortje ondersteunt hen. Op veel fysieke inspanning zal je hen dan ook niet snel betrappen. Dat is tenminste een wijdverspreid idee. Ook professor Dominique Hansen (UHasselt), die onderzoek doet naar de impact van fysieke activiteit op mensen met hart- en vaatziekten, suikerziekte of overgewicht, was aanvankelijk sceptisch. ‘Ik nam aan dat de inspanning te klein zou zijn om veel impact te hebben.’


Woon-werkverkeer
Een nieuwe, grootschalige studie door een internationaal consortium van wetenschappers – gefinancierd door de Europese Commissie – ontkracht die veronderstelling. Ze volgde meerdere jaren lang 10.000 mensen in zeven Europese steden, waaronder Antwerpen. De conclusie? ‘E-bikers leveren even zware fysieke inspanningen als reguliere fietsers’, zegt Luc Int Panis (Vito en UHasselt), die aan de studie bijdroeg.
De onderzoekers drukken inspanningen uit in MET’s, wat staat voor Metabolic Equivalent Task en een maatstaf is voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost. Gewone fietsers gebruiken wekelijks gemiddeld 4.085 MET’s, bij de e-fietsers is dat met 4.463 MET’s zelfs wat meer.
Wie elektrisch fietst, rijdt niet alleen vaker, maar legt doorgaans ook flink wat meer kilometers af
De verklaring luidt dat wie elektrisch fietst, niet alleen vaker rijdt, maar doorgaans ook flink wat meer kilometers aflegt dan zijn of haar weliswaar steviger trappende medefietsers. De elektrische fiets heeft bijvoorbeeld een stevig aandeel vergaard in het woon-werkverkeer. Hij maakt het mogelijk om afstanden die vroeger alleen met de auto overbrugbaar waren, nu ook fietsend af te leggen. Dat vertaalt zich in de statistieken: een gemiddelde elektrische fietstrip bedraagt 9,4 kilometer, die met een gewone fiets 4,8 kilometer.
Dat de elektrische fiets langere afstanden mogelijk maakt, compenseert het feit dat hij per afgelegde kilometer een kleinere inspanning vraagt.
In beweging blijven
De gezondheidseffecten daarvan zijn groot. ‘Fietsen heeft heel wat heilzame effecten, ook op gezonde mensen’, zegt Hansen. ‘Het vermindert de vetmassa en verlaagt de bloeddruk, de cholesterol en het suikergehalte, om er maar enkele te noemen. Fietsen verkleint de kans dat je alzheimer of parkinson krijgt.’
Als elektrische fietsers gemiddeld evenveel fysieke inspanning leveren als gewone fietsers, zullen de gezondheidseffecten navenant zijn, zegt Hansen. ‘Dat is een heel goede zaak. De elektrische fiets is een zegen voor ouderen, maar ook voor anderen die de meer kortstondige inspanning van een gewone fiets moeilijk aankunnen. Hij maakt het ook voor hen mogelijk om toch in beweging te blijven.’
Bij de patiënten waarmee hij in contact komt, zag Hansen de interesse in elektrische fietsen de voorbije jaren fiks toenemen.
Gevaar in het verkeer
De Europese studie concludeert dat ‘e-bikes promoten als gezond en duurzaam vervoermiddel’ de te volgen weg is. Maar er is wel één cruciale voorwaarde: een veilige infrastructuur, die is aangepast aan de hogere snelheden. Komt die er niet, dan zou het gezondheidseffect wel eens tenietgedaan kunnen worden door het grotere gevaar dat e-fietsers, door hun hogere snelheid, in het verkeer lopen.

5 opmerkingen:

Wim zei

Hoe kan iemand met een hulpmotor van 250Watt nou dezelfde inspanning leveren als iemand die alles op spierkracht doet?
Voor een zeer getrainde fietser wordt het heel lastig om een uur lang 250W te leveren. De E-biker krijgt die 250W cadeau, nou ja.....via een stekker dus en dat is natuurlijk niet zo goed voor het milieu.

Begrijp ik het nou goed dat ze een vergelijking hebben gemaakt op basis van verschillende afstanden?
Quote: "Dat vertaalt zich in de statistieken: een gemiddelde elektrische fietstrip bedraagt 9,4 kilometer, die met een gewone fiets 4,8 kilometer."

Volgende Quote: "Dat de elektrische fiets langere afstanden mogelijk maakt, compenseert het feit dat hij per afgelegde kilometer een kleinere inspanning vraagt." --> Dit ontkracht wat mij betreft het gehele onderzoek. Per afgelegde km een kleinere inspanning. Echt fietsen vergt dus meer inspanning. Hier zeggen ze het zelf.

Je kunt natuurlijk geen appels met peren vergelijken. Bij een vergelijking moet je niet twee variabelen hebben.
Dus de elektrische fiets vergelijken met een gewone fiets, maar dan wel dezelfde fietsafstand nemen.

Thomas zei

"Echt fietsen" zoals u het verwoord is uiteraard intensiever, maar daar gaat het hem niet om. Neem nu theoretisch dat een "echte fietser" 250W fietst voor een uur en dan plomp versleten thuiskomt, dan kan een "valse fietser" die inspanning meer spreiden dankzij de ondersteuning en mss 3uur genieten van een rit waarbij hij uiteindelijk ook 250W aan eigen energie heeft verbruikt. Beiden personen hebben een prestatie geleverd van 250W. Men spreekt hier nergens over wattages per uur, maar over totaal geleverde energie. Wat het artikel dus zegt is dat mensen met ondersteuning dus vaker en langer fietsen dan fietsers zonder en dat ze daarbij dus evenveel energie verbruiken en dat dit ook gezond is.

Maar of we nu echt of vals zijn doet er niet toe. Er wordt meer gefietst en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Hoe meer fietsers, hoe minder auto's op de weg... want die zijn pas slecht voor het milieu.

RedDuck zei

Beetje verwarrend als energie en vermogen door elkaar gehaald worden.

Brecht Fietser.be zei

"Elektrische fietsers fietsen vaker en langer", lijkt me een goede samenvatting.

CapoJan zei

@Wim: blijkbaar interpreteer jij het anders. De parameters zijn dezelfde, maar de conclusie is zoals Brecht zegt: 'elektrische fietsers rijden vaker en langer'. Dat is ook logisch voor de gemiddelde fietser (niet voor de fanaticus die dagelijks met plezier 100 km op eigen kracht gaat rijden): omdat de ondersteuning het minder lastig maakt, ga je sneller de fiets nemen voor langere afstanden.