Uit De Standaard dinsdag 20 augustus 2019:
Elektrische fietsers sporten harder dan gewone fietsers
Elektrische fietsers sporten harder dan gewone fietsers
Elektrisch fietsen is niet voor watjes
Gebruikers van een elektrische fiets werken net zo goed aan
hun gezondheid als wie op een ‘gewone’ fiets rijdt – omdat ze langere
afstanden afleggen. ‘Het is een zegen voor ouderen en hartpatiënten.’
brusselE-bikers zijn de
kneusjes onder de fietsers. Ze moeten minder stevig op hun trappers
duwen, want een elektromotortje ondersteunt hen. Op veel fysieke
inspanning zal je hen dan ook niet snel betrappen. Dat is tenminste een
wijdverspreid idee. Ook professor Dominique Hansen (UHasselt), die
onderzoek doet naar de impact van fysieke activiteit op mensen met hart-
en vaatziekten, suikerziekte of overgewicht, was aanvankelijk
sceptisch. ‘Ik nam aan dat de inspanning te klein zou zijn om veel
impact te hebben.’
De onderzoekers drukken inspanningen uit in MET’s, wat staat voor Metabolic Equivalent Task en een maatstaf is voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost. Gewone fietsers gebruiken wekelijks gemiddeld 4.085 MET’s, bij de e-fietsers is dat met 4.463 MET’s zelfs wat meer.
Dat de elektrische fiets langere afstanden mogelijk maakt, compenseert het feit dat hij per afgelegde kilometer een kleinere inspanning vraagt.
Als elektrische fietsers gemiddeld evenveel fysieke inspanning leveren als gewone fietsers, zullen de gezondheidseffecten navenant zijn, zegt Hansen. ‘Dat is een heel goede zaak. De elektrische fiets is een zegen voor ouderen, maar ook voor anderen die de meer kortstondige inspanning van een gewone fiets moeilijk aankunnen. Hij maakt het ook voor hen mogelijk om toch in beweging te blijven.’
Bij de patiënten waarmee hij in contact komt, zag Hansen de interesse in elektrische fietsen de voorbije jaren fiks toenemen.
Woon-werkverkeer
Een nieuwe, grootschalige studie door een internationaal
consortium van wetenschappers – gefinancierd door de Europese Commissie –
ontkracht die veronderstelling. Ze volgde meerdere jaren lang 10.000
mensen in zeven Europese steden, waaronder Antwerpen. De conclusie?
‘E-bikers leveren even zware fysieke inspanningen als reguliere
fietsers’, zegt Luc Int Panis (Vito en UHasselt), die aan de studie
bijdroeg.De onderzoekers drukken inspanningen uit in MET’s, wat staat voor Metabolic Equivalent Task en een maatstaf is voor de hoeveelheid energie die een bepaalde fysieke inspanning kost. Gewone fietsers gebruiken wekelijks gemiddeld 4.085 MET’s, bij de e-fietsers is dat met 4.463 MET’s zelfs wat meer.
De verklaring luidt dat wie elektrisch fietst, niet alleen vaker rijdt, maar doorgaans ook flink wat meer kilometers aflegt dan zijn of haar weliswaar steviger trappende medefietsers. De elektrische fiets heeft bijvoorbeeld een stevig aandeel vergaard in het woon-werkverkeer. Hij maakt het mogelijk om afstanden die vroeger alleen met de auto overbrugbaar waren, nu ook fietsend af te leggen. Dat vertaalt zich in de statistieken: een gemiddelde elektrische fietstrip bedraagt 9,4 kilometer, die met een gewone fiets 4,8 kilometer.Wie elektrisch fietst, rijdt niet alleen vaker, maar legt doorgaans ook flink wat meer kilometers af
Dat de elektrische fiets langere afstanden mogelijk maakt, compenseert het feit dat hij per afgelegde kilometer een kleinere inspanning vraagt.
In beweging blijven
De gezondheidseffecten daarvan zijn groot. ‘Fietsen heeft
heel wat heilzame effecten, ook op gezonde mensen’, zegt Hansen. ‘Het
vermindert de vetmassa en verlaagt de bloeddruk, de cholesterol en het
suikergehalte, om er maar enkele te noemen. Fietsen verkleint de kans
dat je alzheimer of parkinson krijgt.’Als elektrische fietsers gemiddeld evenveel fysieke inspanning leveren als gewone fietsers, zullen de gezondheidseffecten navenant zijn, zegt Hansen. ‘Dat is een heel goede zaak. De elektrische fiets is een zegen voor ouderen, maar ook voor anderen die de meer kortstondige inspanning van een gewone fiets moeilijk aankunnen. Hij maakt het ook voor hen mogelijk om toch in beweging te blijven.’
Bij de patiënten waarmee hij in contact komt, zag Hansen de interesse in elektrische fietsen de voorbije jaren fiks toenemen.
Gevaar in het verkeer
De Europese studie concludeert dat ‘e-bikes promoten
als gezond en duurzaam vervoermiddel’ de te volgen weg is. Maar er is
wel één cruciale voorwaarde: een veilige infrastructuur, die is
aangepast aan de hogere snelheden. Komt die er niet, dan zou het
gezondheidseffect wel eens tenietgedaan kunnen worden door het grotere
gevaar dat e-fietsers, door hun hogere snelheid, in het verkeer lopen.