transcriptie onderaan |
"12.000 € voor een velo? Daar heb je een auto voor!" was vroeger een veel gehoorde reactie van neezeggers.
De goedkoopste auto met de chiqueste biohybrides vergelijken is natuurlijk oneerlijk en meestal bij gebrek aan een zinnig argument. Gelukkig hoor ik dat de laatste jaren nog zelden sinds iedereen beseft dat een gifbrakende, afgeschreven technologie uit het oostblok geen basis van vergelijking meer is. De referentie is nu eerder een elektrisch basismodel als de Zoe (24.000 € + huur batterij) of de Leaf (34.000 €).
Een punt dat ik dikwijls moet maken is dat de aanschafkost maar een derde vertegenwoordigt van de Total Cost of Ownership (TCO) van een fossiele auto. In de hoofden van veel consumenten wordt niet verder gerekend dan dat grootste getal. Verzekering en onderhoud is een uitgestelde kost, de brandstofkost wordt verdeeld in schijfjes van 100 € die de betaalpijn verzachten.
De cijfers in onderstaand artikel in de Gentenaar van 3 december 2018 komen goed overeen met die één derde aanschaf plus twee derde brandstof en onderhoud. Van metakosten als verzekering is nog geen sprake.
2100 €/j voor mobiliteit is een gemiddelde voor de Belgische gezinnen, inclusief thuiswerkers en voetgangers. Op Taxistop's droomcalculator kan men uitrekenen wat het effectief kost om met de auto te pendelen. Het resultaat zal velen verbazen.
Een dagelijks woon-werk traject van 25 km met de auto kost 3850 €/j.
Een dagelijks woon-werk traject van 50 km met de auto kost 7700 €/j.
Daar kan je iets leuks mee doen als je met de fiets gaat maar dan ben je lang onderweg en in de winter val je om. Je kan ook bij Fietser.be te rade gaan:
Ter vergelijking:
Zoveel kost je auto écht (radio2.be)
2100 €/j voor mobiliteit is een gemiddelde voor de Belgische gezinnen, inclusief thuiswerkers en voetgangers. Op Taxistop's droomcalculator kan men uitrekenen wat het effectief kost om met de auto te pendelen. Het resultaat zal velen verbazen.
Een dagelijks woon-werk traject van 25 km met de auto kost 3850 €/j.
Een dagelijks woon-werk traject van 50 km met de auto kost 7700 €/j.
Daar kan je iets leuks mee doen als je met de fiets gaat maar dan ben je lang onderweg en in de winter val je om. Je kan ook bij Fietser.be te rade gaan:
Ter vergelijking:
Een dagelijks woon-werk traject van 25 km met de WAW kost 1000 €/j (- 2310 €/j fietsvergoeding).
Een dagelijks woon-werk traject van 50 km met de eWAW kost 1807 €/j (- 4620 €/j fietsvergoeding).
Een dagelijks woon-werk traject van 50 km met de eWAW kost 1807 €/j (- 4620 €/j fietsvergoeding).
Need I say more?
(bvdp)
Blokkades van raffinaderijen uit protest tegen de te hoge brandstofprijzen. Zo is het protest van de ‘gele hesjes’ begonnen. Maar intussen is de dieselprijs alweer gezakt, en bovendien blijkt uit nieuwe cijfers van Eurostat dat de kostprijs van onze mobiliteit een kleinere hap uit het gezinsbudget neemt dan tien jaar geleden. In amper twee landen geven ze nog minder uit dan bij. ons.
In totaal besteedde een Belgisch gezin in 2017 11,1 procent van zijn budget aan mobiliteit. Opgesplìtst betekent dat 3,3 procent voor de aankoop van vervoersmiddelen, 1,1 procent voor openbaar vervoer en 6,7 procent voor onderhoud en brandstof. Daarmee geeft de Belg veel minder uit aan mobiliteit dan het Europese gemiddelde, dat op 13 procent staat. N a Slovakije en Tsjechië zijn we daarmee het goedkoopste land. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van Eurostat, het Europese bureau voor statistiek.
Tien jaar geleden gaf een Belgisch gezin nog‘ 11,8 procent van zijn totale budget aan mobiliteit.
Ook wat betaald wordt aan onderhoud en brandstof zakte procentueel: van 7,2 procent in 2007 naar 6,7 procent vorigjaar.
In absolute cijfers geven we wel meer uit aan mobiliteit: vorig jaar ging het om 2.100 euro, in 2007 was dat 1.900 euro. Voor onderhoud en brandstof alleen ging het van 1.100 naar 1.300 euro per jaar per persoon. Maar door de indexering van de lonen is dat een minder felle stijging dan de aangroei van het totale gezinsbudget in diezelfde periode.
900 euro meer voor huis
Als het ‘gele hesjes’-protest te maken heeft met de stijgende levensduurte, zoals door armoedeorganisaties wordt gesteld, dan heeft dat meer te maken met wat we uitgeven aan onze woning. Daar ging in 2007 22,9 procent van het gezinsbudget naartoe, tien jaar later a1 24,2 procent. Dat is een verschil van 900 euro per Belg, van 3.600 euro naar 4.500 euro. Een gevolg van de stijgende huurprijzen maar vooral ook van de kostprijs van water. elektriciteit en gas. (pmm)
(1): Kost WAW: afschrijving 800 €/j + onderhoud en verzekeringen 200 €/j+ verbruik 0 €/j (incl. BTW)
(2): Kost eWAW: afschrijving 1500 €/j + onderhoud en verzekeringen 300 €/j+ verbruik 7 €/j.
Edit: nog een reactie van een client op facebook: