vrijdag 5 mei 2017

Spezi 2017

Spezi is het Sinterklaas van de fietsliefhebber.

Hier enkele foto's van mooie creaties die me opgevallen zijn en niet op alle vaksites gecoverd worden.
 Deze mooie Libelle carbon cargo bakfiets is nog niet in de handel verkrijgbaar maar wordt verkocht door de maker op zijn website


Mooie oplossing, deze standaard met drie standen. In een volgende stand is ie verrolbaar. De fiets achter de bak kan afgenomen worden, dan heb je een stroller met stuur.
_______________________________________________________

De leukste vond ik deze vierwieler van Velomo. Ik volg het werk van de jonge Duitser Patrick Hagemann al lang met interesse en bewondering. Hij is één van de echte kunstenaars in de fietsontwerpbranche.



Ik laat u even meegenieten van de mooie details van deze vierwieler.




Ster van de show is deze ultralichte, stalen, volgeveerde trike, eveneens van de hand van Patrick Hagemann. Binnenkort hopelijk bij Fietser.be in Gent te krijgen.



 Zelfs het veerelement is ultralicht en handgemaakt.

 Eenzijdige ophanging zoals het moet, met zo klein mogelijke torsiemomenten.

 Alsof een gewone kruiskoppeling niet licht genoeg is.


 De echte grammenfreak gooit de helft van zijn trommelremmen weg en houdt alleen het functionele deel over.
 Geometrie van de achtervering met ketting boven het scharnierpunt.
Dat is in lijn met het gangbare geloof, maar is volgens mij verkeerd: bij acceleratie moet de ketting de achterbrug naar beneden trekken ipv. naar boven.
Maar goed, hoe dan ook zeer mooi werk van Velomo.
______________________________________

Opvallend was dat de trikebouwers zich op het elektronisch schakelen gestort hebben. Deze Sprint 26 FS van ICE heeft een di2 geschakelde Alfine 8. Van Shimano Belgie vernam ik deze week dat ook de 11sp beschikbaar is in di2 versie. Wij gaan de elektronisch geschakelde optie ook aanbieden op een nieuwe variant van de eWAW - stay tuned.


Op deze trike werd de Alfine di2 gecombineerd met een Shimano STEPS motor. Het mooie van die combinatie zou zijn dat je automatisch kan schakelen. Ikzelf vind automatisch schakelen op een fiets niet zo'n cadeau, maar het zal vast voor sommigen een plus zijn.

Het nadeel is dat het speciale bracket dat nodig is om een STEPS of Bosch middenmotor in te bevestigen, gemaakt is om in een diamantframe gelast te worden. Het is eigenlijk een enkelvoudig gekromde vlakke plaat en heeft dus weinig stijfheid. De motoren zijn zo al vreselijk lelijk vooraan op een trike, om het enigszins draaglijk te maken hebben zowel HPVelotechnik als ICE de beugels 90° gekanteld en vervolgens van voor op de trapboom gelast.
 Je ziet de STEPS motor bij krachtig pedaleren dan ook meer dan goed is heen en weer bewegen. Afgezien van het vermogensverlies kan dat met een aluminium constructie nooit lang goed gaan.

Ik ben dus genoopt om hierbij nog eens reclame te maken voor de Fietser.be e-assist op basis van de retrofit Bafang, direct in een stijf bracket. (De andere pluspunten waren de modulariteit en vooral de mogelijkheid om de firmware te programmeren voor velomobielgebruik)

 Niet nieuw, gewoon nog eens genieten van de elegante engineering van ICE. Ook AZUB laat zich niet onbetuigd trouwens, en heeft met de TiFly een mooie voorophanging.

Met de HPVelotechnik Scorpion maakte ik enkele testritten op het ebike circuit. Met een stevige motor erin is ie niet verkeerd. Gek genoeg monteerde ook HPVelotechnik de STEPS motor in het dunne bracket van de bukfiets, maar dan 90° gedraaid en voor op de trapboom gelast, met als gevolg een oversized, keihard monster van een frame met een slap heen en weer gaand motortje erop.

De finesse van een middenmotor past niet bij deze Scorpion, mijns inziens moet daar een dikke rotor-stator motor in als een Crystalyte of BionX.
_______________________________________________________



Wij stonden er met Katanga met een stand buiten, op het probeercircuit buiten hebben tientallen geïnteresseerden een drietal WAWs kunnen testen. Daaronder deze strategisch geplaatste eWAW:

 (foto Bentrideronline.com)