vrijdag 31 maart 2017

WAW radiusstangen zijn binnen.

 Edit 18/4:  Er is een vierde stang gebroken, ditmaal bij een snelle maar lichte rijder. Ik begin me stilaan toch ongeruster te voelen en wil hierbij toch met aandrang alle WAW rijders oproepen hier een nieuwe set stangen aan te vragen.

Sinds de overbrenging en verdere ontwikkeling van de productie naar en in Tsjechi├ź, zijn zowat alle onderdelen van de WAW  herbekeken, verfraaid en geoptimaliseerd. Zo werden onder andere de M8 RVS draadstangen van de voorophanging vervangen door lichte en propere holle RVS buisjes. Over de jaren zijn echter drie van de ongeveer driehonderd ophangingsstangen gebroken op de plaats waar het M6 draadstangetje in de holle RVS buis gelast werd.


Het gaat meer bepaald om de radiusstangen, de overlangse ophangingsstang van de wielkast naar de voorkant van de veerpoot, vanaf WAW150 tot WAW330:

Nieuwe, volle radiusstangen.

Dat leek ons, en vooral Katanga natuurlijk, reden genoeg om voor een aantal 'heavy users' die ophangingsstangen geleidelijk aan te vervangen. Er werden nieuwe radiusstangen bedacht zonder las, maar toch achterwaarts compatibel. De schroefdraad voor de stangkoplagers wordt nu rechtstreeks van een volle RVS stang afgedraaid. Het resultaat is een zwaardere, maar zeer sterke stang waar vooral de zwaardere, snellere en/of hybride rijders baat bij zullen hebben.

Bij Fietser.be zelf hebben we een goed idee van het gebruik van de verschillende WAWs, zodat we de rijders die ons inziens een risico liepen, al konden op de hoogte brengen en met de eerste batch van de stangen konden upgraden. Deze week kregen we een tweede batch stangen binnen zodat we een bredere oproep kunnen doen. Wie dat wenst kan vrij eenvoudig de radiusstangen zelf vervangen. Er staat een goede handleiding op de website van Katanga. Stangen kunnen besteld worden via ons of via Katanga, we sturen die gratis op. Wie toch bij ons moet zijn voor onderhoud, of niet zo handig is, kan het door ons laten doen, of bij onze Franse en Nederlandse verdelers CyclesJV en Alligt.

Over de noodzaak van vervanging kunnen we ook niet veel meer vertellen dan dat er tot nog toe ongeveer 0.70 % breuk is opgetreden. RVS is op zich niet bijzonder gevoelig voor vermoeiing. Naar mijn mening zouden alle eWAW rijders en verder al wie er regelmatig in slaagt brokken te maken met de WAW, er goed aan doen de radiusstangen preventief te vervangen. Lichte, rustige en/of CarbonWAW-rijders moeten zelf de afweging maken. Een nieuwe set stangen weegt 244g, de holle 120g.

Nog een opmerking voor de WAWs vanaf WAW209: let er zeker op dat de rubbers van de radiusstang niet te hard aangespannen zijn. De stang mag je handmatig niet meer van voor naar achter kunnen bewegen, maar moet verder vrij in het rond kunnen bewegen.


Rubbers van de radiusstangen op de wielkast vooraan.

Aan iedereen een sportieve en veilige lente gewenst!