vrijdag 20 juli 2018

Een kudde comfort.

Klaar voor aflevering:
  • Greenmachine (Flevobike Technologies NL) voor 15km woon-werk verkeer.
  • Pino met e-assist als demo-fiets.
  • Pino (Hase, D) voor een mentaal gehandicapt ventje van 10 en zijn moeder.
    • met slipkoppeling
    • beugelpedalen,
    • gordel
    • e-assist 



Bij Fietser.be werken we meestal met motoren op de trapas, maar deze keer niet. Het fijne aan de opbouw met achterwielmotor is dit: 
De communicatie tussen stoker en stuurder loopt het niet altijd 100% vlot en helder. Het duurt een fractie van een seconde voor de stoker via de ketting begrijpt dat hij moet stoppen met trappen - of starten. Bij een mindervalide stoker geldt dit nog meer. Een middenmotor zal deze foutjes nog uitvergroten. Een motor in de achternaaf zit voorbij de spieraandrijving en zal de foutjes mooi uitvlakken. Dit geeft een intuïtieve en prettige rit. 
Deze naafmotor heeft een vrijloopfunctie en verbruikt dus niks indien niet gebruikt, en remt de fiets ook niet af. Hij is wel krachtig genoeg om een kereltje van zo'n 30 km probleemloos te vervoeren zonder dat ie hoeft mee te trappen. Een 17Ah batterij verschaft genoeg actieradius voor verre fietsttochten. Voor zwaardere passagiers zou ik een direct drive achterwielmotor overwegen.


 

Nog enkele foto's van de prachtige Greenmachine. Dit is met kilometers voorsprong en al vele jaren de meest geavanceerde tweewieler op de aardbol. Niet de snelste of de lichtste, maar uiterst gebruiksvriendelijk en bedrijfszeker, en daarmee bij uitstek geschikt voor fietsforenzen.
 
Busch & Mueller IQ-X verstraler voor duistere jaagpaden. 
Let op de mooie integratie van de SON voorwieldynamo.  

De schakelbox van de Rohloff 14-versnellingsbak. Goed beschermd in de kokers van het frame, loopt een ketting naar de trappers en één naar het freewheel van het achterwiel. 
 
Details, details: mooie bagagedrager, spatbord en zetelsteun.