We bouwden deze elektrische fiets op basis van een lichte Koga. Het programma was: zo subtiel mogelijk, voor sportief fietstoeren maar met occasionele hulp bergop.We kozen voor een lichte voorwielmotor met sperlager, die de fiets zo intact mogelijk houdt.
De fiets rijdt nog steeds heerlijk licht. Met de motor uit kan je niet
zeggen dat er enig verschil te merken valt - en dat was de bedoeling.
De voorwielmotor is slechts een goeie kilo zwaarder dan de vroegere dynamonaaf. Dank
zij een intern sperlager (eenrichtingslager) hindert deze motor niet
bij het fietsen. De ondersteuning zelf
varieert van modest tot krachtig, het schakelen gaat in alle standen
vlot. De XT derailleurs zijn dan ook goed spul.
De originele bagagedrager werd aangepast voor een lichte lithium-ion
batterij én afneembare Ortliebtassen. De lichten werden omgebouwd naar gelijkstroom van de
grote batterij.
Voorwielmotoren hebben een mindere reputatie dan middenmotoren. Voor ons clienteel van intensieve pendelaars gebruikten we die de laatste jaren nog zelden, maar voor lichte toepassingen is het wel een fijne oplossing.