maandag 13 februari 2017

11 speed, 11-50T cassette

Sunrace leverde ons dit prachtige cassetje. Hiermee heb je een versnellingsbereik van 454%!


Dat zou een goede upgrade kunnen zijn voor een aantal hybride rijders. Op een middenmotor kan immers - praktisch gezien - maar één kettingblad vooraan. 9 op de 10 eWAWs maken geweldig veel kilometers met veel power, en zijn alleen daarom al uitgerust met een onderhoudsarme en robuuste Rohloff. Omdat die een reductief karakter heeft, kozen we voor die eWAWs voor een vrij groot, 60-tands voorblad, zodat rond de kruissnelheid in 11de versnelling - direct drive - het efficiëntst kan gefietst worden. Dit werkt geweldig goed en is de meest universele oplossing van bergtochten tot heavy commuting. 
Maar niet iedereen fietst graag met de Rohloff, of soms is de investering er te veel aan voor degenen die niet extreem veel kilometers afmalen. Na enkele maanden met de AirWAW, met luchtvering, Bafang, Rohloff, cabriokoepel, enfin alle fietslekkers onder de zon, begon deze decadente luxe wat teveel op autorijden te lijken, en snakte ik zelf terug naar een lichte, vinnige setup. Nu ben ik met veel plezier aan het testrijden met een nieuwe motor met torque sensor op een standaard WAW 4 met derailleurversnellingen - een eWAW light. Dit is terug even opwindend als de eerste eWAWs! Maar daarover meer in een ander artikel.
Voor de hybride WAWs zonder Rohloff is die ene 60-tands zelfs met een bergcassette 11-36T wat aan de grote kant. Zolang de motor werkt ga je snel genoeg, zelfs op een flinke klim, maar zonder motor klimmen (bv. op reis) was gevaarlijk voor de knieën. Het is immers onze ontwerpfilosofie dat hybride velomobielen niet afhankelijk mogen zijn van de elektrische ondersteuning.  

De 52-tands gaf een veiliger bereik maar voor vele rijders was dit dan weer niet snel genoeg. Wat erger is: er wordt bijna altijd in de grootste versnelling gereden, met als gevolg een vrij snelle slijtage van de ketting en cassette. Nu was dit tot nog toe geen kwestie wegens onze filosofie van kettinghygiëne: een ketting is een slijtend deel dat je gewoon elk voorjaar vervangt. Maar op vraag van onze Noorderburen kwam er een integrale kettingbescherming in de WAW, zodat ie nu vele jaren mee kan, dan heeft het geen zin dat je 11T tandwieltje slijt als gek. 
Dit cassetje van Sunrace biedt dus de oplossing. Voor het pure human powered klimwerk is er genoeg reductie, zelfs vanaf een 60T kettingblad. Aan de top is er meer dan genoeg bereik om mee te duwen in een afdaling. Aan een kadans van 60 à 120 tpm fiets je met deze combinatie 60T / 11-50T vlot tussen 9 en 80 km/u.
Dat kan wat aan de hoge kant lijken. Het echte voordeel is echter dat er aan een kruissnelheid van 44 km/u achteraan 15 tandjes meewerken ipv. 11, aan 37 km/u zelfs 18 tandjes. Daarmee gaat de ketting zeker dubbel zo lang mee.