We waren al bijzonder onder de indruk van de accu van de Orca, samengesteld door onze vrienden van Flevobike.
Net als de LiFePO4 (lithium-ijzerfosfaat) batterijen waar we al jaren de eWaws mee bouwen, produceert deze veel meer vermogen dan een normale lithium-ion batterij, haalt ie dat vermogen over zowat de hele cyclus, en is ie met 2000 laadcycli ongeveer onverslijtbaar.
Maar bovendien is dit gewoon een beest van een accu met een capaciteit van 600 Watt-uren van het beste soort. Al te gek voor een hyperefficiënt machien als de eWAW maar heel comfortabel voor onze nieuwe speed-e-cargo fiets "Zelda", de Sprinter camionette der fietsen. 40 km aan 40 km/u met vracht op een bukfiets, voorlopig nog met multiplex bak, dat vreet wel wat. Namelijk een volledige eWAW batterij. Dan is het fijn om wat reserve te hebben.
Onze kersverse Orca-rijder Ronnius (AKA Orcaan) meldt ons dat ie op zijn eerste lading 260 km heeft afgelegd, met nog 6% reserve. Nu is dit natuurlijk een ervaren fietser, met een begrensde velomobiel. Het bevestigt wel dat "radiusangst" met een goede hybride velomobiel niet nodig is.
Bij verstandig gebruik zou een actieradius van 300 km in een eWAW haalbaar moeten zijn met deze accu. Zelf heb ik helaas nog niet de tijd en de motivatie kunnen opbrengen om zo verstandig te rijden. Een winterprojectje...
Onze versie is iets lichter in gewicht dan die van Flevobike, maar met dezelfde uitstekende BMS chip voor het beheer van de Samsung cellen. Op eentje na zijn deze accu's al uitverkocht aan onze vaste early Wawistas, dus die ultratrip deze zomer is voor de rappe.
Brecht - POWEEER - Fietser.