woensdag 18 oktober 2017

Virtuele veiligheidsgordel


Bij de ontwikkeling van de WAW is passieve veiligheid altijd een belangrijke focus geweest. Een van de minder bekende maar goed werkende aspecten hiervan is wat we de 'virtuele veiligheidsgordel' noemen: 
  • Bij ontspannen rijden hebben de schouders vrije ruimte. 
  • In een stress-situatie als een (nakende) aanrijding spant het lichaam zich op. 
  • De ronde boord van de cockpit voorkomt dat de rijder uit de beschermende kooi van carbon en kevlar vliegt.
Nu was het zo dat deze 'feature' wat aan de aandacht ontsnapt was bij de nieuwe mallen van de vierde generatie. De methode die we bij Fietser.be uitvonden om een superlichte en sterke buis te maken rond de cockpit heette de 'omgeslagen pannekoek'. Het resultaat was technisch excellent maar bewerkelijk en wat ruiger van uitzicht.
Om goedkoper en properder de body's te kunnen produceren werden de randen van de cockpit vanaf 2014 van binnen uit gelamineerd in de vorm van c-profielen. Het kleinere inertiemoment hiervan ten opzichte van de carbon buizen wordt gecompenseerd door een paar extra lagen carbon. Bij een botsing hielden de boorden de rijder nog wel binnen maar veroorzaakten wel pijnlijke schrammen bovenop de schouders.

Ondertussen vond Katanga.eu de tijd om een vulstukje te maken (zie fotoboven). Zo is de boord weer ergonomisch gevormd. Ook bij het instappen en rijden kan je al eens tegen de rand aan komen, wat dus aangenamer is geworden. Binnenin het vulstuk loopt de centrale kabelboom naar achter.

Als toetje nog enkele shots van deze mooie pendel-eWAW: