Bij de oplevering van WAW481 dacht ik er eindelijk eens aan een foto te nemen van de bevestiging. Sjorren met spanriemen rond een bol en verend voorwerp is immers geen goede oplossing. Bovendien beginnen die riemen op de autostrade te vibreren, zodat ze doffe plekken veroorzaken of zelfs breken.
WAW481 |
Toe-clip riempjes |
Deze methode passen we al een goeie vijftien jaar toe:
Per wiel twee lintjes door de bodemplaat en rond een draagbalk. Eentje is sterk genoeg maar voor de veiligheid verdubbelen we dat.
Die lintjes gebruiken wij voor van alles en nog wat - onder andere als handrem. Ze zijn te vinden onder de benaming toe-clip riemen. Ze kosten een paar Euro per stuk.
De staart leggen we dan vast met een simpele sjorriem naar de voorkant. Dat kan doorheen het achterwiel of - in dit geval - door het slotoog. Die moet vooral voorkomen dat de WAW dwars gaat liggen.
Natuurlijk hebben we alles wat kan wegwaaien uit de velomobiel genomen. Technisch gezien zou de neus niet mogen uitsteken maar daar kreeg niemand ooit een opmerking over.
_______________________________________
De coolste manier om een velomobiel te vervoeren blijft natuurlijk onze onvolprezen Onderdoor-methode. Het liefst op een zo klein mogelijk bakje: de Toyota Aygo van Lodewijk WAW107 heeft het record.
Deze WAW474 vertrok enkele weken geleden naar de verre Ardennen: