woensdag 25 januari 2023

Belgie: Voortaan heeft ELKE werknemer uit de privésector recht op Fietsvergoeding.

Het bereik van de fietsvergoeding wordt weer wat uitgebreid. Voortaan heeft ELKE werknemer uit de privésector er recht op (een 15% had dat nog niet). Weliswaar tot een 40 km per dag, wat peanuts is voor ons cliënteel, maar het gaat de goede richting uit.

Aldus De Tijd vandaag: 

Werknemers krijgen uiterlijk op 1 mei fietsvergoeding 

©REUTERS Bart Haeck 

24 januari 2023 18:13 

Wie voor een privébedrijf werkt, krijgt tegen 1 mei recht op een fietsvergoeding. Volgens het VBO moet de overheid de kosten daarvan wel nog compenseren, anders betekent de fietsvergoeding een loonsverhoging die volgens de wet op de concurrentiekracht onwettig is. 

Uiterlijk tegen 1 mei hebben alle werknemers in de privésector recht op een fietsvergoeding. Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben daarover dinsdag een aanvullende cao afgesloten in de Nationale Arbeidsraad (NAR). De vergoeding bedraagt 0,27 euro per kilometer voor wie regelmatig van en naar het werk fietst. De vergoeding geldt voor een maximale afstand van 40 kilometer per dag. Het bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. Voor diegenen die vandaag al recht hebben op een fietsvergoeding op basis van een cao verandert niets. 

 Banken en toerisme 

De fietsvergoeding bestond al in veel sectoren, maar niet overal. De vakbond ACV schat dat zo'n 15 procent van de werknemers er nog geen recht op had, 'bijvoorbeeld in de banksector of de toeristische sector', zegt Piet Van den Bergh van de studiedienst. In bepaalde gevallen waren wel afspraken gemaakt op bedrijfsniveau. Voor bestaande cao's verandert de aanvullende cao niets, ook niet als de vergoeding lager ligt dan 0,27 euro per kilometer. 

Vandaag komt naar schatting 11 procent van alle werknemers met de fiets naar het werk. Het ACV hoopt dat dat aantal nog kan toenemen. In de groep werknemers die minder dan 5 kilometer van het werk wonen, komt nog altijd meer dan de helft met de auto. De vakbond wijst op de positieve effecten van fietsen voor de gezondheid, het leefmilieu en de files. 

Wie echt een luie dag heeft kan het nog zo proberen.

40 miljoen 

Hoeveel een veralgemeende fietsvergoeding de werkgevers zal kosten, is niet bekend. De Centrale Raad schatte de kostprijs in 2019 op 40 miljoen euro per jaar, 'maar dat is nog altijd maar 2 procent van de kostprijs van de bedrijfswagens, of 0,02 procent van de totale loonmassa in België', zegt het ACV. De vakbond wijst ook op mogelijk besparingspotentieel voor werkgevers, zoals het schrappen van parkeerplaatsen. De werkgeversorganisatie VBO wijst op de compensatiemaatregelen van de regering, zoals een belastingkrediet, die ten laatste op 1 mei goedgekeurd moeten zijn. Die zijn volgens het VBO onontbeerlijk. 'Anders moet de cao onwettig verklaard worden, aangezien ze in strijd is met de wet op het concurrentievermogen', zegt de werkgeversorganisatie. 

Volgens die wet is er geen ruimte om de lonen in België op dit moment sneller dan de inflatie te doen stijgen, omdat de loonkostenhandicap met de buurlanden anders te snel groeit. De openbare sector kent nog geen veralgemeende fietsvergoeding. De NAR dringt erop aan die regeling door te trekken, maar is zelf niet bevoegd.

woensdag 30 november 2022

Leasing wordt veel eenvoudiger voor zelfstandigen en kleine ondernemingen.

Vrije beroepers en kleine ondernemers kunnen we nu ook een leasingformule aanbieden INCLUSIEF onderhoud, pechverhelping en schadeverzekering. 

Voor wie één à tien fietsen wil leasen én nog niet via B2Bike, o2o etc. brutoloon omzet in netto fiets, wordt het nu veel minder omslachtig om dat op kleine schaal of voor zichzelf te doen.

Fietsen en velomobielen worden meestal uit de kas aangekocht, en dan lineair afgeschreven en volledig in onkosten gebracht over drie jaar. Voor wie liever niet pakweg 12 000 € liquide middelen uithaalt en/of de BTW wil spreiden, is externe financiering interessant. Het is wel een klusje om de financiering te regelen. Daarbovenop moeten twee verzekeringen geregeld worden: pechverhelping en schade. Dat alles zit nu in één formule: gemakkelijk, ontzorgend en vreemd genoeg niet duurder.

Simulatie:

 Een typisch voorbeeld van een lease eWAW:  


 

Gek genoeg is zo'n all-in lease niet noodzakelijk duurder dan zelf financiering verzorgen en verzekeren:

De rentes op de populaire fietsleningen zijn recentelijk geweldig gestegen van 0,5 à 0,8% tot ongeveer 3,25% (30/11/2022). Misschien heeft u zelf een betere financieringsmethode (kaskrediet,...) lopen. Maar bij wijze van voorbeeld: Bij Belfius komt een volledige financiering van 12 000 € via een fietslening aan 3,25% over 36 maanden neer op 350 € exBTW per maand. Mocht u het zelf uit de kas betalen komt dat op (12 000/36=) 333 €/m.

Een verzekering pechverhelping is voor iedereen aan te raden en kost 60 €/jaar.

Een verzekering schade is bij een WAW niet zo heel noodzakelijk. Ze zijn toch nauwelijks kapot te krijgen, bovendien is er meestal een verzekerde tegenpartij verantwoordelijk. Andere velomobielen (monocoque en carbon modellen) worden wel best omnium verzekerd. Ook sommige WAW-rijders vinden het een prettig idee. Dan spreken we al gauw over 900 €/jr. Dat is 80€/m voor beide verzekeringen.

Lenen én omnium verzekeren kan zodoende op 430 €/m komen, ten opzichte van 333 €/m voor een aankoop vanaf de rekening. De fietsleasing van B2Bike zit daar mooi tussenin met 384 €/m, met alle toeters en bellen, zonder de R/C te aderlaten, en zónder zorgen. Het is dus best een aantrekkelijke formule. 

Overlaten van zelfstandige of vennootschap naar particulier:

Nog altijd zeer interessant is de mogelijkheid om de fiets over te nemen na 36maanden tegen een restwaarde die veel lager ligt dan de marktwaarde. Door middel van een nieuwe lease en particuliere verkoop van de afgeschreven fiets kan een mooie belastingvrije inkomst gegenereerd worden. Een eWAW die bijvoorbeeld voor 2000 € overgenomen wordt na de lease, kan met een nieuwe batterij en nazicht (+- 1000 €) particulier verkocht worden voor 8000 €: een netto wit inkomen van 5000 € om de drie jaar. En niet te vergeten altijd een performante, up to date pendelbolide. Sommige van onze zelfstandige klanten zitten op deze manier al aan hun vijfde eWAW.


Voorwaarden:

Duur leasecontract

36 maanden (3 jaar)


Voorwaarden fietsleasing

  • Alle actieve werknemers met een contract van onbepaalde duur.

  • 1 leasefiets op hetzelfde moment voor 1 medewerker

  • Woon-werkverkeer 20% met de fiets doen


Keuze uit

  • Vrije keuze. High speed fietsen tot 45km/u zijn toegelaten. 

  • Racefietsen en MTB moeten uitgerust zijn voor legaal gebruik op de openbare weg (verlichting, bel, reflectoren). 


Max bedragen

  • Geen maximum budget


Verplicht in leasecontract




  • Goedgekeurd ART2 slot (indien niet standaard voorzien op fiets extra toe te voegen aan offerte)

  • Omnium verzekering Safebike (inbegrepen in berekening)

  • Onderhoud 1, 2 of 3Star via B2Bike servicepas

  • Extra e-bike garantie voor 3de jaar voor elektrische fietsen

  • Pechhulp