Een opvallende vernieuwing door Katanga aan de vierde generatie WAW was het aluminium scharniersysteem op het cockpit-deksel. De scharnieren houden het deksel stabiel bij het in- en uitstappen en bij zijwind - openen en sluiten gaat magnetisch. Bovendien is het deksel in een fractie van een seconde afneembaar door het in een hoek van 45° te kantelen.
Hoewel ik het indertijd wel geniaal maar niet zo hoognodig vond, kan ik me ondertussen nog moeilijk bezighouden met het los- en vastmaken van een zwerm velcrostrips.
De CNC-gefreesde scharnieren zijn niet alleen prachtig vormgegeven, ze hebben ook het gebruik van de WAW als mobiliteitsmiddel veranderd. Fietspendelaars laten de koepel nu dikwijls een heel jaar op het deksel zitten voor de vélotaf 's morgens en 's avonds, om dan voor een plezierrit meteen de hele combinatie van koepel plus deksel thuis te laten en lekker open te fietsen.
De nieuwe CarbonWAW (WAW400, tweede van links) was al ongelooflijk, het fijnste speelgoed aller tijden. Het ding scheurt als de neten. Het is een plezier om klanten te begeleiden in de demo eWAW Pro, die gelimiteerd is op 50 km/u.
Wat ik hier aan aspirerende fietspendelaars dikwijls vertel: "de (demo) eWAW Pro is in principe even snel als een snelle WAW. De assistentie compenseert het gebruiksgemak: lekbestendige banden, luchtvering, crashbescherming, niet zweten, altijd in vorm, gezond opwarmen, zorgeloos navigeren, ...
De motor is het verschil tussen sport en mobiliteit."
Met een luchtgeveerde zetel en tubeless Pro One banden heeft de CarbonWAW een meestal ideale balans tussen prestatie en comfort. Maar zeg nu zelf, een WAW zonder de beroemde passieve veiligheid en trillingsabsorptie, dat is toch maar eh... een DF :-)
Nu hebben we een nieuwe WAW456 (links - de mooiste nummers houden we lekker zelf) samengesteld met dezelfde Rotor smalle cranks 56/30t, tubeless Schwalbo Pro One op lichte wielen vooraan, 28"achterwiel met tubeless 40mm ballonband Schwalbe G One, wit met carbon accenten... Maar nu met het perfecte koetswerk: carbon veiligheidskooi en Kevlar schokbeschermers. Met het testrijden wacht ik nog even tot ik tijd heb voor een fotoshoot. Ik ben benieuwd.
Op de voorgrond de eWAW Pro demo. De huidige rode demo eWAW Tour achteraan mag weg en is reeds gereserveerd.In de lucht: de nieuwe Adventure van ICE, na de make-over met Fietser velomobielmotor.
Het is voor bedrijven interessant om nog in 2019 in een (elektrische) velomobiel te investeren.
- In 2020 wordt de velomobiel voor bedrijven nog slechts 100% aftrekbaar ipv. 120%.
-
Vanaf 2020 kan men slechts afschrijven pro rata van het aantal dagen
dat men de investering al in zijn bezit heeft - bij aankoop nu is dat
nog een heel jaar.
- In 2020 daalt de vennootschapsbelasting. Alle kosten die je dus nog dit jaar, in plaats van volgend jaar kan
inbrengen, besparen je extra belastingen omwille van de hogere
belastingvoet. (Bron)
- In 2020 wordt nog meer tijdverlies in het verkeer verwacht, het openbaar vervoer blijft op droog zaad zitten, de elektriciteit blijft vuil en duur, en er zijn geen prognoses in de richting van een dalend stressniveau.
Sinds jaar en dag brengen éénmanszaken net als vennootschappen hun eWAWs
en andere fietsen voor 120% in aftrek. Pas onlangs vernam ik dat deze
ongelooflijke fiscale gunstmaatregel eigenlijk niet voor éénmanszaken
weggelegd was. In de praktijk is hier nooit een controleur over
gevallen, voor zover ik weet. Maar hoe dan ook: in 2020 krijgen
éénmanszaken en vennootschappen in deze gelijke rechten: allemaal 100%.
Right in the middle of its maiden trip this Quest hit a pedestrian. This has caused many but non-structural cracks, that were fixed by the owner with simple putty. It has been ridden like this ever since.
To repair the cracks with carbon from the inside we estimate a cost of 300,- € at Fietser, a complete paint job would be another 1000- €.
Technical condition:
Overall quite good, as to be expected from a reasonably maintained commuter, but a little neglected lately. It hasn't been used for some years now, perhaps a new chain would be nice to have. Cheap Decathlon kiddybike tires in front, for some reason. Those could be replaced as well.
Three working 12V batteries. Lights aren't working for now, we have to look into that.
Great beginners' bike:
I think this is a perfect bike for a cycle commuter on a budget. After gaining some experience in traffic you can invest in the paint job and have a flawless, fresh, fast carbon Quest for around 5000,- €. Or just appreciate the ratty look :-).
Korte samenvatting van onze boodschap in De Gentenaar vandaag:
Hoeveel levert het op om naar het werk te fietsen? En hoe lang duurt het voor je een elektrische fiets hebt terugverdiend?
door Frida Deceunynck
15 procent van de Vlamingen fietst regelmatig naar het
werk. Dat zijn er dubbel zo veel als vijf jaar geleden. Dat doen ze niet
alleen om de files te vermijden, er valt ook wat mee te verdienen.
Kan ik een vergoeding krijgen als ik met de fiets naar het werk ga?
Ja,
u kunt een fietsvergoeding krijgen van uw werkgever. Die bedraagt
maximaal 0,24 euro (in 2019) per getrapte kilometer. Fietst u
bijvoorbeeld 200 dagen per jaar 20 kilometer per dag (10 kilometer
enkele reis), dan kunt u tot 960 euro per jaar ontvangen. Dat is
gemiddeld 80 euro per maand. Dit bedrag is vrijgesteld van belastingen
en sociale bijdragen.
Aanvulling Fietser.be: in velomobieltermen: 50 km woon-werk afstand is steeds couranter dank zij onze eWAW, dit betekent een compleet vrijgestelde fietsvergoeding van ca. 5000 euro per jaar.
Elektrische fietsers sporten harder dan gewone fietsers
Elektrisch fietsen is niet voor watjes
Gebruikers van een elektrische fiets werken net zo goed aan
hun gezondheid als wie op een ‘gewone’ fiets rijdt – omdat ze langere
afstanden afleggen. ‘Het is een zegen voor ouderen en hartpatiënten.’
Van onze redacteur Jef Poppelmonde
brusselE-bikers zijn de
kneusjes onder de fietsers. Ze moeten minder stevig op hun trappers
duwen, want een elektromotortje ondersteunt hen. Op veel fysieke
inspanning zal je hen dan ook niet snel betrappen. Dat is tenminste een
wijdverspreid idee. Ook professor Dominique Hansen (UHasselt), die
onderzoek doet naar de impact van fysieke activiteit op mensen met hart-
en vaatziekten, suikerziekte of overgewicht, was aanvankelijk
sceptisch. ‘Ik nam aan dat de inspanning te klein zou zijn om veel
impact te hebben.’