donderdag 20 december 2018

Toppunt van Customer Service

Topklant passeert bij Fietser.be om lege verpakkingen mee te doen naar het containerpark. Merci Lode !

dinsdag 4 december 2018

11.1 % Belgisch gezinsbudget naar mobiliteit = 3.3 % Aankoop + 6.7% Brandstof en onderhoud + 1.1 % Openbaar vervoer.

transcriptie onderaan


 "12.000 € voor een velo? Daar heb je een auto voor!" was vroeger een veel gehoorde reactie van neezeggers. 
De goedkoopste auto met de chiqueste biohybrides vergelijken is natuurlijk oneerlijk en meestal bij gebrek aan een zinnig argument. Gelukkig hoor ik dat de laatste jaren nog zelden sinds iedereen beseft dat een gifbrakende, afgeschreven technologie uit het oostblok geen basis van vergelijking meer is. De referentie is nu eerder een elektrisch basismodel als de Zoe (24.000 € + huur batterij) of de Leaf (34.000 €).

Een punt dat ik dikwijls moet maken is dat de aanschafkost maar een derde vertegenwoordigt van de Total Cost of Ownership (TCO) van een fossiele auto. In de hoofden van veel consumenten wordt niet verder gerekend dan dat grootste getal. Verzekering en onderhoud is een uitgestelde kost, de brandstofkost wordt verdeeld in schijfjes van 100 € die de betaalpijn verzachten. 

De cijfers in onderstaand artikel in de Gentenaar van 3 december 2018 komen goed overeen met die één derde aanschaf plus twee derde brandstof en onderhoud.  Van metakosten als verzekering is nog geen sprake.

dinsdag 23 oktober 2018

maandag 22 oktober 2018

Fresh velomobile wind deflectors

These wind deflectors are working in tandem with the diffuser on the WAW canopy

woensdag 26 september 2018

donderdag 6 september 2018

WAW381 has left the building

... En was duidelijk welgezind.

Leasing aan NV Vandewiele door Team Cyclis. Die West-vlamingen: het duurt een tijdje voor ze het vertrouwen(*) , maar dan gaan ze met de voeten vooruit.

(* Teveel legale fiscale voordelen om waar te zijn.)

Bakfiets.nl bakfiets met velomobielmotor

In afwachting van de eWAW liet deze klant alvast onze velomobielmotor op de bakfiets zetten.
Fietst fijn en intuïtief.

vrijdag 10 augustus 2018

What would Hundertwasser do?

Onderstaande scans komen uit een monografie van Friedensreich Hundertwasser. Tijdens mijn studies en architectuurpraktijk was ik teveel bezig met de waan van de dag, zodat ik deze visionaire architect-schilder toen niet genoeg naar waarde schatte. Na een wereldfietsreis wilde ik niet meer bouwen in een land dat al vol stond, voor mensen die al alles hebben. Vanaf dan heb ik mijn leven voornamelijk gewijd aan het ontwerpen van fietsen: bewegingsvrijheid binnen de ecologische grenzen van de mens.

De tekst uit 1989 is relevanter dan ooit.

Op het kleine plaatje links staat de oorspronkelijke verbrandingsoven Spittelau, Wenen. Op het grote beeld ziet u welke onvoorstelbare transformatie Hundertwasser gerealiseerd heeft.

Wat zou Hundertwasser aangevangen hebben met een schaal-anomalie als de SUV - een voorlopig hoogtepunt van de homo rapiens?

Net als architectuur kunnen we een voortbewegingstoestel zien als een derde huid. Een beschermend pak, perfect op schaal van het lichaam. Gevormd als soepele interface tussen de mens en zijn medium: de vrije mens is een vis in de lucht.