![]() |
Ready for a 45 km daily commute. |
dinsdag 31 juli 2018
maandag 30 juli 2018
Private sale WAW 4 velomobile: WAW249 Wine, Rohloff: 4500 € (sold)
Een WAW 4 voor de prijs van een WAW 3.
Deze WAW heeft wel wat kilometers in de wielen maar is technisch en optisch in goeie staat: Met de Rohloff versnellingsnaaf en een deftig onderhoud kan ie nog 100.000 km mee. Deze WAW4 is een mooie instapper in de wereld van het functioneel fietsen, voor een bescheiden prijs.
Article & Expo Luxembourg La Belle Étoile, "Le vélo dans tous ses états"
Nog tot 4 augustus staan we op de tentoonstelling: Le vélo dans tous ses états in La Belle Etoile, Luxemburg.
Ik geef nog even de begeleidende tekst mee:
Vélomobiles
La Belle Étoile, "Le vélo dans tous ses états".
Les records à vélos atteignent une vitesse de 144 km/h en puissance musculaire pure. Le Vélomobile est un vélo avancé, basé sur ces principes aérodynamiques et mécaniques, et adapté à la mobilité rapide dans le trafic quotidien. Les Vélomobiles ont au moins trois roues, de sorte qu'ils restent stables dans les virages et à l'arrêt. Ils sont aérodynamiques et ergonomiques afin de maintenir des vitesses élevées pendant longtemps avec une puissance minimale. Ils offrent confort et sécurité, contre le vent et les intempéries, mais aussi contre les accidents.
vrijdag 20 juli 2018
Een kudde comfort.
Klaar voor aflevering:
- Greenmachine (Flevobike Technologies NL) voor 15km woon-werk verkeer.
- Pino met e-assist als demo-fiets.
- Pino (Hase, D) voor een mentaal gehandicapt ventje van 10 en zijn moeder.
- met slipkoppeling
- beugelpedalen,
- gordel
- e-assist
Bij Fietser.be werken we meestal met motoren op de trapas, maar deze keer niet. Het fijne aan de opbouw met achterwielmotor is dit:
De communicatie tussen stoker en stuurder loopt het niet altijd 100% vlot en helder. Het duurt een fractie van een seconde voor de stoker via de ketting begrijpt dat hij moet stoppen met trappen - of starten. Bij een mindervalide stoker geldt dit nog meer. Een middenmotor zal deze foutjes nog uitvergroten. Een motor in de achternaaf zit voorbij de spieraandrijving en zal de foutjes mooi uitvlakken. Dit geeft een intuïtieve en prettige rit.
Deze naafmotor heeft een vrijloopfunctie en verbruikt dus niks indien niet gebruikt, en remt de fiets ook niet af. Hij is wel krachtig genoeg om een kereltje van zo'n 30 km probleemloos te vervoeren zonder dat ie hoeft mee te trappen. Een 17Ah batterij verschaft genoeg actieradius voor verre fietsttochten. Voor zwaardere passagiers zou ik een direct drive achterwielmotor overwegen.
zaterdag 14 juli 2018
maandag 11 juni 2018
HP Velotechnik Scorpion FX trike electrische upgrade met Fietser Velomobielmotor en Rohloff
De HP Velotechnik Scorpion FX mag dan niet de meest blitse fiets zijn, voor de eigenares bleek het een uitkomst voor een reeks gezondheids- en mobiliteitsproblemen. Voor deze avontuurlijke fietsster mocht het stilaan wat meer zijn en we bouwden op basis van deze - misschien wat belegen maar wel stevige - trike een robuuste wereldreisfiets. De oude BionX werd er uit gegooid en vervangen door een smoothe Fietser.be velomobielmotor met PAS-sensor, in onze favoriete combinatie met onze favoriete versnellingssysteem voor kilometervreters (*): de Rohloff 14-versnellingsbak.
![]() |
(*) of kilometerfijnproevers? |
woensdag 30 mei 2018
Onderwater familietandem elektrisch
Happy family op een Onderwater XL tandem. Deze dame forenst met heel het gezin dagelijks 17 km naar Gent en terug.
Autovrij én landelijk wonen: hier is een oplossing.
Een drietal jaar geleden bouwden we een motor in het voorwiel, nu was die versleten en werden motor en controller vervangen. Gezien de belasting is dat niet slecht voor een motortje met planetaire overbrenging en freewheel.
Autovrij én landelijk wonen: hier is een oplossing.
Een drietal jaar geleden bouwden we een motor in het voorwiel, nu was die versleten en werden motor en controller vervangen. Gezien de belasting is dat niet slecht voor een motortje met planetaire overbrenging en freewheel.
vrijdag 25 mei 2018
Private Sale: WAW177 < 1000 km, 4700,- € (Sold)
A WAW with (a) little history:
After a number of meetings at Spezi, the owner drove home, 170 km... then fell seriously ill. He always kept it in a rental garage hoping to get better and ride his dream machine again but alas... it only got worse and now he trusts us to find a new, and luckier, owner.
... The illness was unrelated to the WAW...
donderdag 24 mei 2018
Replacing a Bafang Freewheel.
The Bafang motor our velomobile motor with PAS sensor is based on, is a charming motor but the later generation has one weak point: The freewheel separating the Human Powered transmission from the Electric, is a traditional ratchet / pawl system. Unlike the velomobile motor we developed for the first hybrid velomobiles, as well as the new torque-sensor motor, both of which have unidirectional bearings, it's possible to break such a freewheel with the right amount of wrong pedalling. Not that anything is wrong with a freewheel as such. It just suffers more abuse in a crankset than in a rear wheel.
Powerful and/or unsubtle riders can break the (brittle) hardened steel pawls if they tend to kick on the pedals rather than gradually ramping up the power - not allowing the pawls to engage well before exerting maximum power.
Joint damage is somebody elses problem later on :-) but regarding the freewheels we have had - give or take - 15, or about 10% of the eWAWs we built with Bafangs, come in with broken pawls. Fortunately it only happens once after a litte education.
Since the introduction of our new velomobile motor the problem has all but gone as we tend to prescribe our new motor with clutch bearing to stronger / less experienced cyclists. We haven''t had it on other machines either, simply because the eWAWs are ridden much harder than any other velomobile or trike.
We can quickly exchange the freewheels and usually do that for free (once!), but for our distant customers and many other Bafang motor owners I thought it would be useful to write up a little manual on how to replace the freewheel but also to better understand how to treat this fine little motor.
Yet another eWAW, and some lesser known WAW options.
WAW375 was delivered to Erwin.
Fietser.be velomobile motor (torque sensing), Rohloff, air suspension of course. 100km daily commute.
A good opportunity to showcase some lesser known options:
1) the large gps-mount, folding away behind the dashboard for discretion and easy entry and exit. Room for all kinds of gadgets: smartphone, gps, heart rate and cadence, battery and e-assist monitoring, make-up mirror, tablet...
1) the large gps-mount, folding away behind the dashboard for discretion and easy entry and exit. Room for all kinds of gadgets: smartphone, gps, heart rate and cadence, battery and e-assist monitoring, make-up mirror, tablet...
Abonneren op:
Posts (Atom)