zaterdag 16 december 2017

Private sale: WAW172 Orange: WAW3, e-assist, Rohloff, on a budget: 4750 €





[edit 20/12: FAQ added below (Flemish)]

This XL WAW3 has seen a lot of commuting, but has been well maintained (at Fietser.be), and comes with fresh front wheels. Just now the aluminium pedal substructure has been completely replaced, struts and transmission maintenance done for the sale, the canopy is brand new!

Mechanically it's in fairly good condition - you know you can't go wrong with a Rohloff; with a new subframe and our indestructable Kevlar body this WAW can roll forever again.

However the nose has some cosmetic damage. A new one is around 600 € but we figured we would let the buyer choose and possibly spread the cost.


If switching to bio-electric commuting is not profitable for you for some reason or you have no possibility to invest, this is a good opportunity to obtain a cheap but complete e-commuter.

This WAW is suitable for tall and heavy people. If you're lightweight, consider this flawless WAW218.


New wheels, no wheel disks.


 The nose has been repaired from the inside so it's completely functional. Repainting or a new nose could be budgeted at round 600 €.


Options and Specs:
XL WAW3
Rohloff 14sp, 17t cog
e-assist Fietser.be with Cyclone motor, 24V 15Ah LiFePO4 long life battery, throttle
interior lining in acoustic felt
integrated lighting system 12V, indicators, Philips Saferide headlight...
eyelet for bike lock
light mount

New price june 2013: 10 175 €,
now 4 750 €.


Some Answers to Frequently Asked Questions:

De WAW heeft 29.000 km. Er zijn al een goed aantal WAWs die de 100.000 km overschreden hebben en die vertonen geen fatale tekenen van veroudering op het niveau van de Kevlar body. Metalen delen zijn wel eindig, maar deze heeft al een nieuwe trapboom en wielen, kogelkoppen zijn nog goed, ik voorzie op onbekende termijn (40-50K km) nog vervanging van de veerpoten, dan vervangen we ook meteen de klauwplaten (remmen) en de assen, en de kogelkoppen van de sturing. 
Rohloff is in principe ook voor de eeuwigheid, tandwielen en ketting zijn goed. Het is dus een betrouwbare machine die nog decennia kan bollen.

Klant heeft er altijd mee gependeld maar heeft altijd veel miserie gehad met agressieve en claxonnerende automobilisten en bemoeizieke agenten in zijn Westhoek; de druppel was dat hijzelf licht en zijn vrouw met de bakfiets serieus aangereden werden en ze hebben een schrik gepakt om nog met de fiets te pendelen. De goodwill is op.
In vergelijking met je xxx.nl verlies je veercomfort, en win je crashveiligheid, wegligging, weersbescherming en, a fortiori met de acceleratie-assist, snelheid.
De batterij is de geweldige LiFePO4 batterij. Ik mat laatst een LiFePO4 batterij van vier jaar oud uit, die nog 92% gaf - een gewone fietsbatterij 'li-ion' is dan al lang dood. Die kan nog jaren mee maar je weet het niet zeker, daarom rekenen we die e-assist niet mee in de tweedehandswaarde. Hetzelfde geldt met de motor: die kan nog jaren mee of morgen de geest geven. Met de Rohloff is deze WAW wel perfect voorbereid om de nieuwste generatie trapasmotoren te monteren (kost ca. 1600 €). De bestaande Cyclone vernieuwen we nog zelden omdat de huidige e-assist zoveel fijner is, maar we hebben nog enkele wisselstukken.

NB: de wieldoppen bestaan nog en liggen bij de klant in Brugge.