zaterdag 18 juli 2015

Never too old for a velomobile.

My last job before the summer holidays was a ride to the P&O ferry terminal in Zeebrugge. This pretty hybrid Orca was delivered to an 83 year old gentleman from the UK.
George is an ex pilot who rode a Quest for five years. His knee joints demanded an e-assist upgrade and he came to Ghent to buy an eWAW. Since he had very long legs, entry and exit of the WAW were a bit difficult. The Orca, we thought, was a better choice.
Since there is a waiting list of almost a year, there are enough Orcas here for test rides, and the velomobile is his main means of transportation, we agreed to sell our demo Orca.

I shouldn't, since it is my business, but I realised I was sad to let it go. After a good half year of regularly riding it I must say the Orca is truly the pinnacle of bicycle evolution. She's refined, reliable, and overall just more relaxed than the eWAW: it became my favourite vehicle for short to medium distance rides. It's nice and easy to hop in and not worry about anything, it just brings you to your destination, all fun and no fuss. If the WAW is a Hayabusa, the Orca is the Goldwing of cycles.

donderdag 16 juli 2015

Folding bike delivery service

Two Dahon S.U.V. folders in one of the zero series of  "Zelda", a speed-e-cargo bike designed by Fietser.be.

vrijdag 10 juli 2015

Zomerverlof en verhuis.

De velomobielwinkel waste de afgelopen vier jaar stevig uit de kluiten.  De productie in Tsjechie loopt voortreffelijk: op een goed jaar werden 50 WAW4's verkocht. Ik ben er oprecht van overtuigd dat we het beste biomotive vehicle ter wereld aanbieden; alleen moet die wereld dat nog beter te weten komen.

Het wordt stilaan tijd voor een nieuwe piste voor Fietser. Samen met TimeLab en een aantal andere innovatieve Gentse bedrijven krijgen we van de stad Gent de opportuniteit om op een prachtige site langs de Schelde ons Definitieve Belgische Velomobielcenter te bouwen. Binnen een tweetal jaar zouden we er onze splinternieuwe toonzaal, ervarings- en kenniscentrum moeten kunnen openen, in een nieuwbouw volgens onze modulaire en duurzame ontwerpfilosofie.

Engineering, ontwerp en administratie vinden ondertussen onderdak in het architectenbureau in de Tinkstraat 7, het service-atelier in de OLijfstraat 31, aan de Groendreef, in het verlengde van de Coupure Links, langs de LF5.

Om onszelf de kans te geven te groeien als velomobiel- en trikecenter - en om eindelijk eens die website up to date te brengen ;-) - willen we de algemene fietshersteldienst voorlopig afbouwen en ons concentreren op advies en bouw van elektrische tweewielers op maat. Wat onze eigen ontwerpen betreft zijn onze jongste producten Gantoise en Zelda (een compacte stads- en een speed-e-cargo fiets) stilaan rijp voor grootschaliger productie en retail via de fietsenhandel. Ik hoop dat we samen met onze collega's en partners verder de fietsmobiliteit kunnen hertekenen met een multimodaal gamma van velomobielen, trikes en functionele tweewielers.

Hase Pino Discreet Elektrisch

Voor een vader en dochter bouwden we deze hybride Hase Pino. De witte 36V 13Ah batterij laat een groot bereik toe, en heeft zelfs een USB lader. 

Maar de nieuwigheid zit 'm in de motor. Na onze eigen versie van de Bafang middenmotor hebben we nu een naar mijn mening perfecte achterwielmotor te pakken.

 Deze achterwielmotor laat de bestaande mooie aandrijving helemaal intact, maar is ook voorzien van een sperlager (√©√©nrichtingslager) en is bovendien veel lichter dan de tot nog toe verkrijgbare rotor/stator naafmotoren van Crystalyte, die we nog op bakfietsen e.d. gebruiken. Er is dus nul komma nul extra weerstand en slechts weinig extra gewicht. Het fietst dan ook fantastisch: geen geluid, geen weerstand, gewoon zalig zweven.

 Dit lijkt me de ideale motor voor lichtlopende toepassingen met een groot versnellingsbereik. Ik kan niet wachten om 'm op de WAW uit te proberen, maar daarvoor moeten we deze motor eerst kunnen programmeren voor velomobielgebruik.

 
Onze partner Swyff.com had nog deze mooie batterij in petto, die precies in het kader van de Hase Pino past. Linksboven het rubberflapje voor de laadstekker en de USB-poort.